De consumptie van wortelen en bladgroenten, waarin bèta-caroteen voorkomt, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Dat blijkt o.a. uit onderzoek aan de Wageningen Universiteit. Toch is de vraag of bèta-caroteen hiervoor alleen verantwoordelijk is. Eerdere grootschalige studies waarin personen jarenlang dagelijks een pil met veel bèta-caroteen innamen, toonden geen verlaagd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten aan. Deze tegenstelling is nog niet opgehelderd. Mogelijk is het het voedingspatroon waarvan bèta-caroteen een belangrijke, maar niet allesbepalende rol speelt.
Bron: www.gezondheid.be